Bloemendaals nee tegen verbinding Randweg met Zeeweg: GroenLinks geeft voorkeur aan ’weg in Westelijk Tuinbouwgebied

Posted on

De gemeenteraad in Bloemendaal blijft tegen een plan om de Westelijke Randweg te verbinden met de Zeeweg. Zeker als die weg door Overveen zou moeten komen.

Dat bleek tijdens de raadsvergadering van dinsdagavond waarbij de Bereikbaarheidsvisie voor Zuid-Kennemerland werd besproken. In die visie zetten Bloemendaal, Heemstede, Haarlem en Zandvoort hun visie voor de bereikbaarheid van de regio uiteen. De belangen van per gemeente blijken soms lastig te verenigen met die van de andere drie. Al is samenwerken nodig in een dichtbevolkt gebied.

Lees ook: Komt er een verbinding tussen Westelijke Randweg en Zeeweg?

Zandvoort

Een meerderheid van de raad vindt dat de belangen van met name Zandvoort botsen op de belangen van de inwoners van Bloemendaal. Een betere verbinding van de Randweg en de Zeeweg zou het probleem van de verkeersdruk op mooie stranddagen kunnen verlichten. Daarmee zou een einde komen aan lange files door Bloemendaal, Heemstede en Haarlem.

Toch is dat niet genoeg om de raad te overtuigen. Als die weg er dan toch zou moeten komen, dan zeker niet dwars door Overveen. ,,Dan maar door het Westelijk Tuinbouwgebied”, vindt Herbert Faber van GroenLinks.

Die verbinding van de Randweg naar de Zeeweg leidt tot verdeeldheid in de regio weet wethouder Henk Wijkhuisen. Dat is volgens hem de reden dat Zandvoort zich nog niet over de bereikbaarheidsvisie heeft uitgesproken.

Pro auto

De Bloemendaalse VVD en het CDA zouden graag zien dat er in de Bereikbaarheidsvisie voldoende ruimte blijft voor de auto. Vandaar dat de partijen in een amendement vroegen om de ondertunneling van de Randweg te onderzoeken.

Ze kregen onvoldoende steun van de andere partijen. Al betwijfelt Mark Doorn van VDB of toeristen uit de auto’s halen wel gaat lukken. ,,Ik zie Duitsers niet op de fiets naar het strand gaan.” De andere partijen zijn bang dat de ondertunneling te veel geld gaat kosten, wat zeker Bloemendaal op dit moment helemaal niet kan missen.

GroenLinks en D66 vinden het juist mooi dat er in de nieuwe plannen meer aandacht is voor de fiets, het openbaar vervoer en deelgebruik van auto’s.